Suex XJS Undervannsscooter

79 995,00 kr

Bestillingsvare, ta gjerne kontakt før kjøp!

Suex XJS er den perfekte oppgraderingen for dykkeren som vil utvide sine grenser og se mer. Drar du med deg mye flasker som tech eller rebreatherdykker vil du ha god nytte av dette verktøyet. Med slik dykking vil du bare ha med deg det beste, her har suex utpekt seg som en pålitelig produsent i over 20 år.

Vipps
Produktnr: 100763 Kategorier: , Stikkord:

En Tech- og Rebreatherdykkers beste venn

EasyInspect™ gjør det enkelt å holde øye på tilstand i motorrommet. Av/på bryteren kommer i metall, og Proplock systemet har blitt finpusset på slik at det nå er enda enklere for oss med tykke hansker å betjene det, samtidig som propellbladene har blitt forsterket med karbonfiber.

Behøver du LANG brenntid på ett og samme dykk, eller muligheten til å gjøre 2, 3, flere dykk på samme lading – så er dette scooteren som får jobben gjort.

– Suex XJS
– N-Handle inkludert
– PropLock propel inkludert
– By-pass inkludert, hvis elektronikken eller triggeren skulle feile vil du kunne by-passe elektronikken og bruke av/på bryteren som start/stop og scooteren vil holde en grei cruise fart når du tar deg hjem igjen.

Lader, tow cord og alt det nødvendige følger naturligvis med.

SUEX sine scootre er italiensk industridesign på sitt beste.
Modellserien til SUEX teller totalt 7 modeller. Av disse 7 modellene er XJS-modellen med lithium batteripakke den som etter vår erfaring og mening kombinerer kraft, størrelse, egenskaper, vekt og pris på best måte for deg som ser etter en scooter til generell undervannsbruk i dybdeintervallet 0-200 meter. Siden Lithium-ion batteripakken har mye større energitetthet enn NiMH batterier, får du lagret mer enn 3 ganger så mye energi på samme vekt (sammenlignet med de eldre modellene XJT). XJ37 har også en sterkere motor som gir høyere toppfart.

Den er kompakt, veier lite (kun 20kg ink batterier) for en scooter med denne type kapasitet for fart og brenntid, ser bra ut og har høy finish på alle detaljer. Du kan lese opp og ned om ulike målbare parameter, lese andres synspunkter og analysere forskjeller mellom alle de forskjellige scooters’ene som finnes i markedet. Det er særlig fire egenskaper som gjør at vi faller ned på at SUEX XJS er et virkelig godt produkt og godt kjøp:

1. Det største problemområdet på en scooter og dyreste feil/skaden å reparere er lekkasjer gjennom akslingen. SUEX sitt design på denne gjennomføringen er den mest robuste og fail safe løsningen på markedet.
2. SUEX sitt patenterte system for å montere scooteren uten «hasper/latches» er veldig praktisk i bruk, mer robust enn tradisjonelle design med hasper og er en mer pålitelig «lukk og lås» mekanisme enn sammenlignbare alternativer.
3. SUEX scooters har et genialt balanseringssystem og kommer levert fra fabrikk ferdig avveiet og balansert for saltvann. Når scooteren skal brukes i ferskvann lar systemet deg konfigurere om avveiingen på en standarisert og ferdig forberedt måte som tar mindre enn 30 sekunder å utføre.
4. Scooteren har tilstrekkelig kraft til å effektivt taue dykker med dobbelt 18, 3-4 stage flasker, backupscooter og kamerarig med lys montert på scooter på vår «standard rute» fra land og ut/ned til Blücher.

Grunnen til at vi trekker frem en «så tungt lastet dykker» i punkt 4 er at en av de minst nyttige parameterne du kan sammenligne forskjellige scooters på er «thrust»/fart. Med tettheten i vann er sammenhengen at dersom du dobler arealet, firedobler du motstanden og sekstendobler du energien som skal til for å trekke noe gjennom vann. Som i praksis vil si at dersom du øker farten på scooteren utover det en XJS gir deg oppnår du fint lite annet enn at batteritiden reduseres til minimalt og lite nyttig.

Egenskaper:

Farge: Svart/Grå
Batteri: LI-Ion 37ah
Brenntid: 85-270 minutter (maksfart / vanlig marsjfart)
Konstruksjon: Aluminium/Delrin/Syrefast stål
Fart: 85 meter pr minutt (33kg static thrust)
Maksdybde: 200 meter
Vekt (m/batterier): 20kg
Lengde: 79,5cm
Diameter: 19,8cm

Andre detaljer:

Automatisk «cut off» beskytter batteripakken for å bli belastet for hard/trukket for langt ned i spenning
Trinnløs justering av hastighet
Patentert forseglingsmekanisme mellom kropp og motor som ikke er basert på de typiske «locking latches» som du har sett på lykter og andre scooters.
Leveres ferdig avveiet for saltvann, lader er også inkludert
4-blad propel tilgjengelig som oppgradering. Samme med SUEX sitt patenterte Proplock system for både 3- og 4-blads propel.
SUEX XJS datablad

XJS scooters fra Fue.no leveres også med ferdig oppsatt ‘easy adjust’ tow cord. Så det er kun å topplade scooteren, hive den i bilen og dra å dykke med den rett ut av esken.

SUEX N-Handle (inkludert):
Vi synes generelt det er litt vanskelig å skrive om oppgraderingsmulighetene og hvordan vi skal vekte verdien av dem. På den ene side fungerer standard konfigurasjonen «rett ut av esken» helt supert. Og mennesker er vanedyr som venner seg til og liker best det de har vendt seg til. Vi har kjørt litt med standard håndtaket og mye med N-Handle og selv om standard håndtak & trigger funker godt, så liker vi N-Handle bedre og synes det er en oppgradering som er verdt prisen.
Oppgradert proplock propel (inkludert):
Proplock systemet til SUEX er genialt. Du behøver ingen verktøy, to fingre er nok, for å demontere propellen. Du kan også gjøre det under vann for å renske den for tang, line, garn eller hva som helst som du har vært uheldig å kjøre deg inn i og har blitt sittende fast.
På den andre side. Vi har scootret ganske mye og mange år, og har foreløpig ikke gått på en sånn smell. Så det bør helst ikke være en feature du ofte får brukt for, men kan vise seg veldig nyttig den gangen du mot formodning gjerne skulle hatt den muligheten.
Battery gauge er en indikator synlig på utsiden av scooteren som gir deg anledning til å sjekke status på batteripakken under dykket.
By-Pass «bryteren» er en backupfunksjon som «redder dagen» dersom trigger’en av en eller annen grunn skulle feile. Ved å vri By-Pass bryteren kobles batteripakken rett på motor og så du får kjørt hjem uten å behøve taues av buddy.

Fue.no er også fra 2021 autorisert serviceverksted for SUEX, og vi lagerfører service kit og reservedeler slik at vi kan gi deg god oppfølging og support gjennom hele levetiden på scooteren.

2016 endringer oppsummert:

Svart aluminiumskropp, nytt og mer ergonomisk håndtak som tilsvarer gamle N-handle + Power Grip oppgradering, nye fester for propell og design på bakstykket. Nytt proplock design med fiberkarbon blader. 30% økt ytelse, gjennomsiktig deksel mellom motor og batterirom for enkel innspeksjon, vannfelle i nesen på kroppen, av/på bryter i styrefast stål. Fartsjustering og by-pass bryter i aluminium, LED batteriindikator, nydesignet HD akselgjennomføring, DRIVe system for å hook’e scooteren opp mot app på Android telefoner og mot Seabear computers.

Produsent

Suex

En Tech- og Rebreatherdykkers beste venn

EasyInspect™ gjør det enkelt å holde øye på tilstand i motorrommet. Av/på bryteren kommer i metall, og Proplock systemet har blitt finpusset på slik at det nå er enda enklere for oss med tykke hansker å betjene det, samtidig som propellbladene har blitt forsterket med karbonfiber.

Behøver du LANG brenntid på ett og samme dykk, eller muligheten til å gjøre 2, 3, flere dykk på samme lading – så er dette scooteren som får jobben gjort.

– Suex XJS
– N-Handle inkludert
– PropLock propel inkludert
– By-pass inkludert, hvis elektronikken eller triggeren skulle feile vil du kunne by-passe elektronikken og bruke av/på bryteren som start/stop og scooteren vil holde en grei cruise fart når du tar deg hjem igjen.

Lader, tow cord og alt det nødvendige følger naturligvis med.

SUEX sine scootre er italiensk industridesign på sitt beste.
Modellserien til SUEX teller totalt 7 modeller. Av disse 7 modellene er XJS-modellen med lithium batteripakke den som etter vår erfaring og mening kombinerer kraft, størrelse, egenskaper, vekt og pris på best måte for deg som ser etter en scooter til generell undervannsbruk i dybdeintervallet 0-200 meter. Siden Lithium-ion batteripakken har mye større energitetthet enn NiMH batterier, får du lagret mer enn 3 ganger så mye energi på samme vekt (sammenlignet med de eldre modellene XJT). XJ37 har også en sterkere motor som gir høyere toppfart.

Den er kompakt, veier lite (kun 20kg ink batterier) for en scooter med denne type kapasitet for fart og brenntid, ser bra ut og har høy finish på alle detaljer. Du kan lese opp og ned om ulike målbare parameter, lese andres synspunkter og analysere forskjeller mellom alle de forskjellige scooters’ene som finnes i markedet. Det er særlig fire egenskaper som gjør at vi faller ned på at SUEX XJS er et virkelig godt produkt og godt kjøp:

1. Det største problemområdet på en scooter og dyreste feil/skaden å reparere er lekkasjer gjennom akslingen. SUEX sitt design på denne gjennomføringen er den mest robuste og fail safe løsningen på markedet.
2. SUEX sitt patenterte system for å montere scooteren uten «hasper/latches» er veldig praktisk i bruk, mer robust enn tradisjonelle design med hasper og er en mer pålitelig «lukk og lås» mekanisme enn sammenlignbare alternativer.
3. SUEX scooters har et genialt balanseringssystem og kommer levert fra fabrikk ferdig avveiet og balansert for saltvann. Når scooteren skal brukes i ferskvann lar systemet deg konfigurere om avveiingen på en standarisert og ferdig forberedt måte som tar mindre enn 30 sekunder å utføre.
4. Scooteren har tilstrekkelig kraft til å effektivt taue dykker med dobbelt 18, 3-4 stage flasker, backupscooter og kamerarig med lys montert på scooter på vår «standard rute» fra land og ut/ned til Blücher.

Grunnen til at vi trekker frem en «så tungt lastet dykker» i punkt 4 er at en av de minst nyttige parameterne du kan sammenligne forskjellige scooters på er «thrust»/fart. Med tettheten i vann er sammenhengen at dersom du dobler arealet, firedobler du motstanden og sekstendobler du energien som skal til for å trekke noe gjennom vann. Som i praksis vil si at dersom du øker farten på scooteren utover det en XJS gir deg oppnår du fint lite annet enn at batteritiden reduseres til minimalt og lite nyttig.

Egenskaper:

Farge: Svart/Grå
Batteri: LI-Ion 37ah
Brenntid: 85-270 minutter (maksfart / vanlig marsjfart)
Konstruksjon: Aluminium/Delrin/Syrefast stål
Fart: 85 meter pr minutt (33kg static thrust)
Maksdybde: 200 meter
Vekt (m/batterier): 20kg
Lengde: 79,5cm
Diameter: 19,8cm

Andre detaljer:

Automatisk «cut off» beskytter batteripakken for å bli belastet for hard/trukket for langt ned i spenning
Trinnløs justering av hastighet
Patentert forseglingsmekanisme mellom kropp og motor som ikke er basert på de typiske «locking latches» som du har sett på lykter og andre scooters.
Leveres ferdig avveiet for saltvann, lader er også inkludert
4-blad propel tilgjengelig som oppgradering. Samme med SUEX sitt patenterte Proplock system for både 3- og 4-blads propel.
SUEX XJS datablad

XJS scooters fra Fue.no leveres også med ferdig oppsatt ‘easy adjust’ tow cord. Så det er kun å topplade scooteren, hive den i bilen og dra å dykke med den rett ut av esken.

SUEX N-Handle (inkludert):
Vi synes generelt det er litt vanskelig å skrive om oppgraderingsmulighetene og hvordan vi skal vekte verdien av dem. På den ene side fungerer standard konfigurasjonen «rett ut av esken» helt supert. Og mennesker er vanedyr som venner seg til og liker best det de har vendt seg til. Vi har kjørt litt med standard håndtaket og mye med N-Handle og selv om standard håndtak & trigger funker godt, så liker vi N-Handle bedre og synes det er en oppgradering som er verdt prisen.
Oppgradert proplock propel (inkludert):
Proplock systemet til SUEX er genialt. Du behøver ingen verktøy, to fingre er nok, for å demontere propellen. Du kan også gjøre det under vann for å renske den for tang, line, garn eller hva som helst som du har vært uheldig å kjøre deg inn i og har blitt sittende fast.
På den andre side. Vi har scootret ganske mye og mange år, og har foreløpig ikke gått på en sånn smell. Så det bør helst ikke være en feature du ofte får brukt for, men kan vise seg veldig nyttig den gangen du mot formodning gjerne skulle hatt den muligheten.
Battery gauge er en indikator synlig på utsiden av scooteren som gir deg anledning til å sjekke status på batteripakken under dykket.
By-Pass «bryteren» er en backupfunksjon som «redder dagen» dersom trigger’en av en eller annen grunn skulle feile. Ved å vri By-Pass bryteren kobles batteripakken rett på motor og så du får kjørt hjem uten å behøve taues av buddy.

Fue.no er også fra 2021 autorisert serviceverksted for SUEX, og vi lagerfører service kit og reservedeler slik at vi kan gi deg god oppfølging og support gjennom hele levetiden på scooteren.

2016 endringer oppsummert:

Svart aluminiumskropp, nytt og mer ergonomisk håndtak som tilsvarer gamle N-handle + Power Grip oppgradering, nye fester for propell og design på bakstykket. Nytt proplock design med fiberkarbon blader. 30% økt ytelse, gjennomsiktig deksel mellom motor og batterirom for enkel innspeksjon, vannfelle i nesen på kroppen, av/på bryter i styrefast stål. Fartsjustering og by-pass bryter i aluminium, LED batteriindikator, nydesignet HD akselgjennomføring, DRIVe system for å hook’e scooteren opp mot app på Android telefoner og mot Seabear computers.

Produsent

Suex