Gummikranratt:
- Kranratt i myk gummi med innsats i syrefast stål
- Fjær
Fordeler med gummikranratt:
- De er bredere og gjøre det derfor enklere å nå og manipulere kranen under dykking
- Siden matriale er støtabsorberende har de mindre fare for å sprekke dersom du kommer i kontakt med mot en hard overflate
- Støtaborberende gummi beskytter overspindelen og andre innvendige krandeler mot skader
Hvis du tar en titt på kranrattet så er det en rimelig rett fram intuitiv greie å bytte et kranratt.
Om det er første gangen du bytter kranratt selv tar det deg +/- 5 minutter fra du begynner til du er ferdig.
Vær obs på at det mellom kranrattet og selve kranen ligger en shims (rund sak med hvit/gjennomsiktig farge), som du må passe på at blir sittende der den alltid har sittet når du monterer det nye kranrattet.
Tips!
Å kunne nå kranen(e) med alt dykkeutstyret på, både på land såvel som i overflaten og under vann er en essensiell ferdighet for alle dykkere. Både om du dykker med enkeltflaske eller dobbeltsett. Det er flere dykker som har:
- startet dykk med kranen stengt
- ikke klart å åpne kranen
- og/eller komme seg til overflaten ved egen hjelp, og druknet.
Som det fleste andre dykkerelaterte problemer oppstår slike situasjoner ytterst sjelden, men kan ha dramatiske konsekvenser.
Det beste er naturligvis å forebygge hele problemet med skikkelige utsjekker før ihopp.
Men det finnes svært få eller ingen saklig eller godt funderte argumenter for å ikke mestre ferdigheten «å åpne og stenge sin egen kran(er) på enkeltflaske og dobbeltsett.