FUE kunnskapsbank

Multilevel NDL's

Multilevel NDL's

Bruk av bottomtimer istedenfor computer behøver ikke bety slutten på fordelen ved å dykke multilevel NDL dykking. 
Kanskje heller det er begynnelsen på å forstå bedre selv hva som skjer i kroppen når vi holder på med hobby'en. Hodet ditt kan gjøre samme jobben som en computer og det er ikke komplisert i det hele tatt.

Fue.no - Multilevel dykking uten computerUnder er det beskrevet to forskjellige måter å finne NDL tider for ulike dybde intervaller, og kort om hvordan du selv kan tenke for å utnytte fordelen av at du ikke tilbringer hele tiden på dykkets dypeste dybde. Og til slutt en liten sammenligning med PADI sin RDP for å se på det som egentlig er mest interessant å lære; hvordan "kurven" for hvor mye eller lite NDL tid vi får på en gitt dybde ser ut.

Artikkelen er ikke ment å være en uttømmende oppskrift som forteller deg nøyaktig hva og hvordan du skal gjøre. Den gir deg hjelpemidler som sammen med en porsjon fornuft og litt gjennomtenking kan brukes til å gjøre deg enda mer fleksibel under planlegging og gjennomføring av dykk. 

Huskeregel for ikke dekompresjonstider 21-40 meter (metrisk):
Det første vi trenger er NDL grenser, et utgangspunkt, så vi tar det vi vet: 30 meter 20 minutter. Der etter må vi ha en enkel huskeregel for å komme fram til NDL tider på andre dyber.
3 meter dypere - 5 minutter mindre / 3 meter grunnere - 5 minutter mer

Eksempel
Fra 30 meter til 24 meter er det 2 steg av 3 meter.
Så NDL tiden din der blir 20 minutter + (2*5min) = 30minutter
Fra 30 meter til 36 meter er det to steg av 3 meter.
Så NDL tiden din der blir 20 minutter - (2*5min) = 10 minutter

Rule of 120 - Imperial huskeregel for NDL tider 10-40meter:
Grunnen til at huskeregelen kalles "Rule of 120" er at om du måler dybde i fot istedenfor meter vil NDL tiden din som et røft utgangspunkt være Dybde + NDL tid = 120.

Eksempel rule of 120
NDL tid 60fot (18meter): 120 - 60 = 60minutter
NDL tid 100fot (30meter) 120 - 100 = 20minutter
NDL tid 40fot (12meter): 120 - 40 = 80minutter

Fue.no - Multilevel dykking uten computer

Siden begge disse huskereglene forutsetter at det hele er en linjær affære bør du se litt på en eller annen tabell for å få øye på "kurven" slik at du kan utnytte huskereglene til det maksimale.
Om du allerede har en computer kan du se hva som skjer med "Gjenværende NDL tid" etterhvert som du stiger grunnere. På den måten kan du bruker computeren som et nyttig læringsverktøy ihvertfall. Ellers er computer egentlig bare unødvendig dyr og ikke nødvendig.

Se om du finner noen mønster i PADI sine RDP tider
10m - 219, 12m - 145, 14m - 98, 16m - 72, 18m - 56, 20m - 45min, 30m - 20min, 40m - 10min.

Det kan grovt overforenkles til:
Fra 18m og grunnere flater "kurven"  ut og NDL tidene blir vesentlig lengre når dybden reduseres. Mens fra rundt tyve meter og ned til 40m er kurven forholdsvis bratt og linjær - tidene reduseres relativt sett mer des dypere vi går.

Husker du tidene for 12 meter (lengre enn du har gass og interesse av), 18 meter (en time) og 30 meter (20 minutter), så kan du også "fill in the blanks" ganske enkelt. 

I praksis bruker vi en kombinasjon av de forskjellige huskereglene og tabellene vi har sett på. Er vi usikker velger vi en mer konservativ NDL tid. Da blir tankegangen for eksempel noe sånt som:

  • Når både huskeregel og tabell sier at 30m er 20min er vi i mål.
  • Når huskeregel sier 21m/50min mens tabellen sier 20m/45min er jeg så godt som i mål. Det eneste vi behøver er å gjøre en "riktig oppstigning" som helt fint tar seg av de +/- 5minuttene det er snakk om i forskjell.
    (US navy tabellen bruker for øvrig 50min som NDL tid på 21meter så det er ikke noe utpreget bekymringsfult at tiden er litt mer liberal enn f.eks PADI sin RDP.)
  • Når huskeregelen (Rule of 120's) gir 80minutter på 12meter så er det som regel egentlig nok, siden det er relativt sjelden med dykk som varer lengre enn 80 minutter.
    (Men skulle jeg av en eller annen grunn ha behov for å dykke mer enn 80min på 12 meter så vet jeg at kurven omtrent har flatet helt ut så grunt, PADI sin RDP gir hele 219 minutter på 10 meter og jeg derfor helt fint kan ligge både to timer og lengre på 12meter før det begynner å "bli spennende".)

Med en kjapp omregning bruker du samme huskeregel for 32% Nitrox og Triox 30/30:
Alt du gjør er å trekke fra 20% fra aktuell dybe så har du "tilsvarende luftdybde" og bruker den tilsvarende luftdybden til å bestemme NDL tid.

Eksempler

  • Nitrox 32% på 30 meter - NDL tid som luft på 24 meter (30m - 30*0,2)
  • Triox 30/30 på 36 meter - NDL tid som luft på 30 meter (36m - 36*0,2)
  • (Trimix 21/35 - samme tabell som "luft utregningen" uten modifikasjoner.
    Altså trimix 21/35 på 36 meter - NDL tid som luft på 36 meter (20min - 2*5min = 10 min) )

Utregning av gjennomsnittsdybde

Gjør en gjennomsnittsutregning av dybden din. Du sjekker tid og dybde med jevne mellomrom så du bør etterhvert få en god føling med +/- hvor dypt du gjennomsnittlig har vært.  Tar du utgangspunkt i den "følelsen" og spør deg selv "er den snittdybden eksakt, har jeg vært grunnere en den dybden større deler av dykket, eller har jeg sannsynligvis vært litt dypere enn den snittdybden", og korrigerer med et par meter +/- er du sannsynligvis mer enn presis nok.
Som med PADI sin "The Wheel" som er laget for multi level dykking bruker mer konservative NDL tider enn for flate firkantprofiler, kan det være en fordel å være litt konservativ dersom du er usikker.

Fue.no - Nyere bottom timers og computers fra Uwatec viser gjennomsnittsdybde under dykketSom en tommelfinger regel kan du si at om du har du tilbrakt en del tid dypere enn 20m taler det for å være konservativ. Har du tilbrakt mye tid mot slutten av dykket på 10-12meter og runnere er det mindre grunn til å være så konservativ. Uwatec sine nyere modeller bottom timer, Tec 2G og Galileo computere viser alle sammen gjennomsnittsdybde under dykket når de brukes i bottom timer/gauge modus. Det kan være et nyttig hjelpemiddel til å bedømme og bestemme rett gjennomsnittsdybe til å velge ut NDL-grense eller dekompresjonsmengde.

I likhet med NDL tider er det også her snakk om å finne en kurve. Hvordan forskjellig mengde tid tilbrakt på forskjellige dybder påvirker opptaket av nitrogen.

I denne sammenheng er den aller største tjenesten gjør du deg selv å leke med forskjellige multilevel profiler i et eller annet dekompresjonsprogram. Det du aller helst har lyst å lære er hvordan kurven ser ut, enten det er til ikke dekompresjon eller dekompresjons dykking. Vet du hvordan kurvene ser ut, du kjenner til de ytre rammene, og du legger til en fornuftig oppstigning på alle dykk kan du gjøre hva som helst, hvor som helst og når som helst.

Det finnes "konseptuelt" tilsvarende måter å gjøre dekompresjonsdykking med trimix uten både deko-software, computer eller tabell. Se på alt som er tilgjengelig som hjelpemidler og lære så mye som mulig av hver og en av dem.

Og ta et skritt om gangen  :-)
Ikke dekompresjons- og dekompresjonsutregninger er ikke i nærheten av å være så kjipt som det ser ut til på en gjennomsnittlig Modul 4+5 på grunnkurset ditt :-)

Produkten er lagt til din ønskeliste
Produkt lagt til for å sammenligne.

Cookies hjelper oss å forbedre din opplevelse på vår nettside. Så for å kunne analysere trafikken, tilby deg personlig informasjon og for at grunnleggende funksjoner skal fungere på nettsiden, trenger vi å benytte oss av cookies. Les mer om hvordan vi bruker cookies